Operabesök med middag på Jernkontoret

Inbjudan till Trollflöjten samt efterföljande middag på Jernkontoret

Lördagen den 26 november kl. 15 är det åter dags för SBF:s traditionsenliga operabesök med efterföljande middag på Jernkontoret. Denna gång kommer vi att se och lyssna till Mozarts Trollflöjten. Läs gärna mera om föreställningen på https://www.operan.se/forestallningar/trollflojten/

Efter föreställningen går vi vidare till Jernkontoret för en gemensam middag bestående av välkomstdrink, förrätt med öl och snaps, middag med vin, dessert och kaffe.

Trollflöjten är extra intressant ur perspektivet bergshantering. Dag Noréus, professor i material- och miljöteknik vid Stockholms universitet, har skrivit följande:
”Mozart och hans kompisar var mycket intresserade av bergshantering, metaller och metallframställning, men med en alkemisk vinkling. Det framgår t. ex. av titelsidan till Trollflöjtens första libretto (bil. 1). Där finns en gruvarbetare med verktyg och mängder med alkemiska symboler. Övriga illustrationer går i liknande riktning.

Jag skrev några sidor om det till Malmöoperans program till Trollflöjten, där Tamino kopplas till Antimon och Sarastro till von Born. Von Born försökte då lansera en metod för klorerande rostning, som i sin tur ledde till hur vi ordnar vetenskapliga kongresser än idag (bil. 2).

Modern kemi började utvecklas under upplysningstiden, och har bidragit mycket positivt  till vår utveckling. ”

Titelsida till Mozarts Trollflöjtslibretto och Mozart omgiven av alkemiska symboler

Trollflöjten_Det alkemiska bröllopet

Läs mer och anmäl dig senast den 14 september.

Till anmälan >>

Varmt välkomna,