Back to All Events

Digital Bergsmansafton - Föredrag av Bertil Pålsson

Kära medlem,

Varmt välkomna till Digital Bergsmansafton via Teams med Bertil Pålsson, Bergsingenjör och Teknologie doktor.

Onsdagen den 6 april

”De gröna elementen – förekomst och utvinningspotential i Sverige”

I omställningen till vad som brukar kallas grön teknik har intresset ökat för de sällsynta jordartsmetallerna, men det är inte bara dessa utan också andra element i det periodiska systemet som blivit intressanta. Efterfrågan på dessa ”gröna” element har gjort att det nu letas på flera håll i Sveriges berggrund efter nya fyndigheter och detta i områden, som tidigare inte varit intressanta för brytning av malmer och mineral.

Föredraget kommer att ge en översikt var potentiellt intressanta fyndigheter finns, med tyngdpunkt på de sällsynta jordartsmetallernas förekomst, mineralogi och utvinnbarhet.

Bertil Pålsson är Bergsingenjör LTU (Bg 76) med inriktning mineralteknik. Efter examen arbetade han vid dåvarande Boliden Minerals försöksanrikningsverk och som processingenjör vid Bolidens anrikningsverk i Kristineberg. Han återvände 1981 till LTU och började forska inom sulfidmalmers pulpkemi och anrikning och disputerade 1988 på avhandlingen ”Pulp Chemistry of Sulphide Froth Flotation” samt blev docent i mineralteknik 1997.

Bertil är fortfarande lite grand aktiv som universitetslektor i mineralteknik vid LTU, Avdelningen för mineralteknik och processmetallurgi. Han har undervisat i kurser inom fysikaliska separationsprocesser, miljöanalys, processanalys, mineralteknik och simulering av mineraltekniska processer.

Vidare har Bertil handlett examensarbetare och forskarstuderande och varit projektledare för forskningsuppdrag vid MiMeR (Minerals and Metallurgical Research Laboratory) på LTU.

Läs mer och boka

Anmälan senast måndagen den 4 april.

Varmt välkomna önskar

SBF Östkrets Ulla Backlund