Digital Bergsmansafton - Föredrag om Talga

Varmt välkomna till Bergsmansafton med Tom Kearney, projektledare och Tobias Lindbäck, processingenjör för Talga AB. I sitt föredrag kommer Tom och Tobias att berätta om Talga och Talnode C, anoder för litiumjonbatterier.

Torsdagen den 23 mars 2023 kl. 18:30-20:00

Plats: Digitalt via teams

Talga Group Talga är ett batterianods- och innovationsmaterialföretag som påskyndar den globala övergången till hållbar tillväxt. Vår ambition är att möjliggöra världens mest hållbara batterier och konsumentprodukter. Vår vertikalt integrerade verksamhet, strategiska lokalisering och innovativa processer är nycklarna till att nå dit. Vid detta föredrag kommer Geolog Tom Kearney och Processingenjör Tobias Lindbäck att berätta om bolagets huvudprodukt – Talnode C – från bakteria till batterier. Vidare kommer de att tala om projektets tidsplan och tillståndsprocessen.

Tom Kearney är utbildad Ingenjör i Naturresursteknik från Luleå Universitet och Tillämpad Geologi från universitetet i Plymouth. År 2016 flyttade Tom till Norrbotten från Storbritannien och startade sin yrkeskarriär vid Talga och under de senaste 7 åren har han jobbat i olika ledande roller inom prospektering, projektering och tillståndsprocessen.

Tobias Lindbäck är en erfaren forskare som jobbat många år med forskning och processutveckling i olika skalor. Han har en M.Sc. från Luleå Tekniska Universitet i Processteknik med inriktning mot Metaller och Mineral. Han är kunnig inom pyrometallurgi; termodynamiska beräkningar; statistiska analysverktyg; planering och utförande av lab-/pilot-/industriförsök; samt arbets- och projektledning.Tidigare arbete har varit som forskare på Swerim Luleå 4 år och processingenjör på Ovako Hofors i 3 år. Han har nu ändrat kurs och jobbar med at ta Talgas batterianodproduktion från pilotskala till fullskala.

Exteriör och interiör från Talgas EV anod fabrik i SWERIM’s lokaler Luleå

Anmälan senast den 21 mars.

SBF:s Polarkrets