Bergsmansafton 29/4 om Svenskt Aluminium

Varmt välkomna till Digital Bergsmansafton via Teams med Lars-Inge Arwidson VD och Peter Benson Teknisk Rådgivare vid Svenskt Aluminium. I sitt föredrag kommer Lars-Inge och Peter att prata om aluminiumvärdekedjan och metallens betydelse för svensk industri.

Måndagen den 29 april 2024 kl. 18:30-20:00

Plats: Digitalt

Svenskt Aluminium är en nationell intresseorganisation vars medlemmar är företag för vilka aluminium är ett strategiskt material. Organisationen grundades år 2001 och den har idag ett 50-tal medlemsföretag med sammanlagt ca 10 000 anställda. Visionen för Svenskt Aluminium är att utveckla användning av aluminium och att aluminium ska ses som ett naturligt materialval med hänsyn till säkerhet, ekonomi, design och ett hållbart samhälle.

Vid kvällens föredrag kommer Lars-Inge Arwidson VD vid Svenskt Aluminium att berätta mer om aluminiumvärdekedjan i Sverige och dess betydelse för svensk industri. Lars-Inge kommer även att beröra aluminiumets roll utifrån ett hållarberhetsperspektiv och den utveckling som pågår i aluminiumindustrin säkerställa en hållbar aluminiumvärdekedja.

Peter Benson Teknisk Rådgivare vid Svenskt Aluminium kommer att ta upp olika applikationsområden där aluminium har en betydande roll. Peter kommer även att beröra utmaningar vad gäller koldioxidavtrycket och vilka tekniska utvecklingsarbeten som pågår för att reducera koldioxidavtrycket ytterligare i aluminium.

Lars-Inge Arwidson har innehaft rollen som VD vid Svenskt Aluminium sedan 2016. Dessförinnan arbetade Lars-Inge i drygt 30 år inom Sapa, där han innehade olika ledande befattningar inom marknads och försäljningsområdet. Lars-Inge har en utbildning inom Industriell Marknadsföring från IHM Business School.

Peter Benson har innehaft rollen som Teknisk Rådgivare vid Svenskt Aluminium sedan 2019. Peter arbetade drygt 20 år vid Sapa där han innehade olika ledande roller inom teknisk försäljning och produktutveckling. Peter har en Teknisk doktorsexamen i Structural Engineering från KTH år 1992 samt en civilingenjörsutbildning inom Väg & Vatten år 1983

Bild: Lars-Inge Arwidson VD vid Svenskt Aluminium

Läs mer och boka >>

Anmälan senast den 28 april

Inte medlem? Som medlem har du tillgång till flera förmåner, medlemstidning och även tillgång till alla våra evenemang där många av dem även är gratis för dig som medlem.

Läs mer och anmäl dig HÄR innan du bokar dig.

SBF:s Stockholm/Östkretsen