Digital Bergsmansafton - Föredrag om Nordic Iron Ore

Varmt välkomna till Digital Bergsmansafton via Teams med Ronne Hamerslag, VD för Nordic Iron Ore AB. I sitt föredrag kommer Ronne att berätta om Nordic Iron Ore och företagets planer kring förnyad gruvbrytning i Blötberget.

Onsdagen den 5 oktober kl. 18:30-20:00

Nordic Iron Ore har sedan starten 2008 etablerat en portfölj undersökningstillstånd för järnmalmsfyndigheter i Bergslagen där gruvbrytning skett sedan 1500-talet. I Blötberget pågick gruvdrift fram till 1979 då den dåvarande ägaren, SSAB, stängde gruvorna. Dessa var vid denna tidpunkt inte utbrutna utan verksamheten lades ned på grund av låga malmpriser samt bristande effektivitet och lönsamhet. Nordic Iron Ore ansökte om bearbetningskoncession i Blötberget i oktober 2010 och i augusti 2011 beviljades ansökan av Bergsstaten. Bearbetningskoncessionen, som löper under 25 år med möjlighet till förlängning, innebär rätt till utvinning och tillgodogörande av järn, sällsynta jordartsmetaller samt apatit. Vid detta webinar kommer Ronne Hamerslag att ge en uppdatering av de senaste planerna kring förnyad gruvbrytning i Blötberget.

Ronne Hamerslag är Bergsingenjör ifrån Kungliga Tekniska Högskolan (B88). Han har under sin karriär tillskansat sig över 25 års ledarskapserfarenhet genom roller i olika internationella verksamheter, däribland gruvbolaget Boliden, där han varit verksam inom råmaterialförsörjningen och koncerninköp. Han har också erfarenheter ifrån flera uppstartsbolag och styrelsearbete. Ronne är förutom VD för Nordic Iron Ore AB styrelseledamot i Mahvie Minerals.

Anmälan senast den 3 oktober.

SBF:s bergslagskrets