Digital Bergsmansafton - Föredrag av Rutger Gyllenram

Varmt välkomna till Digital Bergsmansafton via Teams med Rutger Gyllenram, VD för Kobolde & Partners AB. I sitt föredrag kommer Rutger att berätta om Grönt Stål: Färdplaner, strategier och ny teknologi - Vart är vi på väg?

Torsdagen den 23 februari 2023 kl. 18:30-20:00

Plats: Digitalt

Jernkontoret har i projektet URSTARK studerat de nya initiativ som har kommit fram för att bedöma vad som är "Near net zero" stål och vad som kan göra att industrin kan leva upp till Parisavtalet. Aktörer är t ex G7, World Economic Forum, International Energy Agency, IEA, branschorganisationer, FN och mer eller mindre privata initiativ.
Initiativen är t ex Greenhouse gas Protocol, Science Based Targets initiative, Responsible Steel och Industrial Deep Decarbonisation Initiative, IDDI. Detta har lett till en djungel av beräkningssätt och mål. URSTARK har tittat på ett 40-tal olika aktiviteter och fokuserat på en handfull som kommer få stor betydelse för framtiden.  Vid kvällens digitala Bergsmannaafton kommer Rutger att berätta om detta och fundera över framtiden.

Rutger Gyllenram är vd och grundare av företaget Kobolde & Partners.
Rutger är Bergsingenjör från KTH och har en teknologie licentiatexamen inom stål- och metallproduktionsteknik. Rutger började sin yrkesbana som forskningsingenjör på KTH 1984. År 1988 fortsatte han sin karriär på Decerno AI som utvecklare och projektledare av avancerade IT-system. År 1991 grundade han företaget Kobolde & Partners som idag har sex anställda och utvecklar tjänster och programvara inom hållbar stål- och metallframställning. Företaget arbetar med såväl industrin som tekniska högskolor i Sverige och utlandet. Sedan 2008 har Rutger arbetat med frågor kopplade till standardisering inom hållbarhetsområdet såväl på Europanivå som global nivå.

Anmälan senast den 21 februari

SBF:s Stockholm/Östkretsen