Digital Bergsmansafton - Föredrag om LKAB:s planer att bygga en industripark för att återvinna gruvavfall

Varmt välkomna till Bergsmansafton med Pär Jonsén, teknisk direktör vid LKAB Minerals, specialprodukter. I sitt föredrag kommer Pär att berätta om LKAB:s planer att bygga en industripark för att återvinna gruvavfall och skapa cirkulära produkter. Detta samma föredrag som den 9/5 som inte blev av.

Torsdag den 8 juni 2023 kl. 18:30-20:00

LKAB planerar att bygga en cirkulär industripark på Svartön utanför Luleå. Här ska dagens biprodukter från järnmalmsproduktionen förädlas till användbara och nyttiga produkter, som sällsynta jordartsmetaller (REE) till elbilar och vindkraftverk samt fosfor till mineralgödsel för säker matproduktion. Målet i ReeMAP-projektet är att genom cirkulära och fossilfria processer återvinna gruvavfall från LKAB:s järnmalmsproduktion och omvandla det till produkter som EU klassificerar som kritiska råmaterial på grund av högt importberoende och stor betydelse för vår ekonomi och den gröna transformationen; fosfor och sällsynta jordartselement. Det finns idag ingen motsvarande utvinning som uppnår de produktmål som LKAB har, varför vi har utvecklat egen teknik och processflöden som också minimerar generering av nytt avfall för deponi. Föredraget visar de tänkta processerna, marknad, värdekedja och byggnader.

Pär Jonsén är sedan oktober 2022 teknisk direktör vid LKAB Minerals, specialprodukter. Dessförinnan var Pär verksam inom Luleå Universitet under drygt 16 års tid. Pär var vid slutet av sin tid vid Luleå Tekniska Universitet Professor och ämnesföreträdare inom Solid mekanik.

LKAB:s cirkulära industripark på Svartön utanför Luleå

Anmälan senast den 7 juni. Länk skickas 8 juni.

SBF:s Polarkrets