Digital Bergsmansafton - Föredrag om Kelibers verksamhet inom litium för batteriändamål

Varmt välkomna till Bergsmansafton med Mika Seitovirta (styrelseordförande i Keliber projektet samt medlem i koncernledningen för Silbanye-Stillwater) och Karin Tynelius (styrelseledamot i Keliber projektet) vid. I sitt föredrag kommer Mika och Karin att berätta om Kelibers verksamhet inom litium för batteriändamål. Batterier och batterimetaller är ett område som tilldrar sig allt större uppmärksamhet, dels för att de är nödvändiga för omställningen av bland annat transporter till elektrisk drift, men också för deras strategiska betydelse.

Tisdag den 23 maj 2023 kl. 18:30-20:00

Språk: Föredraget kommer att hållas på engelska

Sibanye-Stillwaters Keliber litiumprojekt syftar till att utveckla en hållbar verksamhet för att producera litiumhydroxid av batterikvalitet, en viktig komponent i litiumjonbatterier. Keliber-projektet ligger i Finland och är strategiskt placerat nära kritiska och växande regionala slutanvändarbatterimarknader för litiumoxid i Europa. Keliber äger flera litiumfyndigheter i mellersta Österbotten och i västra Finland vid Bottenviken. Keliber ägs till 79% av den internationella gruvkoncernen Sibanye-Stillwaters och resterande del ägs till huvuddelen av det statliga finska bolaget Finska Mineralgruppen.

Litiumfyndigheterna i mellersta Österbotten, som först identifierades i slutet av 1950-talet, är bland de mest betydande i Europa. Keliber siktar på att vara det första integrerade företaget, som producerar litiumhydroxidkemikalier från sina egna gruvors malmreserver. Uppskattad årlig produktion på cirka 15 000 ton litiumhydroxidmonohydrat av batterikvalitet kommer att försörja den växande internationella litiumbatterimarknaden i minst 16 år. Strax före jul 2022 beslutades att uppföra ett raffinaderi för litium i Karleby. Fabriken ska producera material som behövs för eldrivna fordon. Enligt Kelibers vd, Hannu Hautala, ska produktionen vid den nya litiumkemifabriken i Karleby vara igång 2025.

Mika Seitovirta is the Chief Regional Officer Europe in the Sibanye-Stillwaters and as well the Chairman of the Keliber project. Mika is the Chief Regional Officer Europe in the Sibanye-Stillwaters since end of 2021. Mika has an extensive international experience through his senior leadership roles in global companies across a wide range of industries. He has previously served as CEO of Outokumpu Oyj and Glaston Corporation, as Managing Director of Hartwall Oyj/Scottish & Newcastle PLC and as Executive Chairman of Ferrovan Oy. Mika has significant experience in the European automobile industry, including various positions held for more than a decade at Volvo and in the European ferroalloys industry. Mika has a Master of Science degree in Economics from the University of Vaasa, Finland.

Dr. Karin Tynelius has developed an expertise over the entire raw materials supply chain, from mining to metals production and commercialization of finished products.  Her career took her from Sandvik Steel in Sweden to Rio Tinto Alcan in Canada, to France where she joined Air Liquide and subsequently nickel and manganese producer Eramet, before she moved on to TiO2 feedstock producer TiZir in London, UK. Karin received her degrees in Metallurgy and Materials Engineering from the Royal Institute of Technology, KTH (MS) in Stockholm, Sweden, in 1988 and from Drexel University (PhD) in Philadelphia, PA, USA in 1992. She also holds a Director’s Certificate (IDP-C) from INSEAD, Fontainebleau, France. Current roles and affiliations:
-    Technical Advisory Board, “TiO2 World Summit and Pigment and Color Science Forum”, since 2018
-    Director, “Mineral Markets”, since 2019
-    Independent Non-Executive Director (NED), “Keliber”, since 2019
-    Advisory Board, “Department of Materials Science and Engineering, Drexel University”, Philadelphia, PA, USA, since 2022
-    Ambassador and Member of the ESG Advisory Board, “Achilles Information Ltd”, since 2022
-    Councillor, “MinSouth” (London and SE England regional section of IOM3), since 2022.

Anmälan senast den 22 maj.

SBF:s Bergslagenkrets