Back to All Events

Bergsmansafton 23/5 om EU lagstiftning för kritiska råvaror

Varmt välkomna till Digital Bergsmansafton via Teams med Daniel Berlin, Handläggare på Kretsloppsavdelningen, Naturvårdsverket. I sitt föredrag kommer Daniel att berätta om EU-lagstiftning inom ekonomi för kritiska råvaror i batterier, elbilar och elektronik.

Torsdagen den 23 maj 2024 kl. 18:30-20:00
Plats: Digitalt

Kritiska råvaror förekommer i mängder av avfallsflöden, men kännedomen är låg om var olika råvaror finns, i vilka mängder dessa förekommer samt var i livscykeln dessa befinner sig och när dessa (om möjligt) kan bli tillgängliga för att återanvändas eller återvinnas. Detta är något som EU har kommit till insikt om och som man vill komma till rätta med. EU kommissionen har genom ett omfattande arbete kommit fram till ny en ny lagstiftning som ska bidra till att insatser sätts in där de ger bäst effekt för att öka återvinning av kritiska råmaterial.

Vid kvällens föredrag kommer Daniel Berlin att presentera aktuell EU-lagstiftning inom området, särskilt med utgångspunkt i kritiska råvaruakten, batteriförordningen, förordningen om uttjänta fordon och typ godkännanden samt WEEE-direktivet. Daniel arbetar som handläggare vid Kretsloppsavdelningen, Naturvårdsverket. Som förvaltningsmyndighet i frågor om kretslopp och avfall, har Naturvårdsverket en central roll i miljöarbetet och ska vara pådrivande, stödjande och samlande vid genomförandet av miljöpolitiken. Myndigheten bidrar till att genomförandet av de rättsakter som kommer från EU blir ändamålsenligt och effektivt i Sverige.

BIO:
Daniel Berlin har arbetat som handläggare på Kretsloppsavdelningen, Naturvårdsverket, sedan januari 2023. Daniel Berlin disputerade i september 2023 med avhandlingen ”Industrial Networks: Purposes and Configurations in the Circular Economy” vid Institutionen för industriell ekonomi och management (INDEK) vid KTH. Daniel har en civilingenjörsexamen i Industriell ekonomi vid KTH, 2017.

Bild: Daniel Berlin, Naturvårdsverket

Läs mer och boka

Anmälan senast den 22 maj

Inte medlem? Som medlem har du tillgång till flera förmåner, medlemstidning och även tillgång till alla våra evenemang där många av dem även är gratis för dig som medlem.

Läs mer och anmäl dig HÄR innan du bokar dig.