Föreläsningsserie om järnets roll på vikingatiden

I den senaste boken i Jernkontorets bergshistoriska skriftserie, "Iron and the transformation of society. Reflexion of Viking Age metallurgy" belyser fem författare järnets roll i samhällsförändringen under perioden från vikingatid till tidig medeltid. Catarina Karlsson, koordinator för Jernkontorets bergshistoriska forskning, har tillsammans med Gert Magnusson, medlem av Bergshistoriska utskottet, varit redaktörer för boken som kan beställas på Jernkontorets webbplats.

Under våren 2021 arrangerar Jernkontorets bergshistoriska utskott en digital föreläsningsserie där de fem författarna presenterar sina respektive kapitel.

Föreläsningarna

• Onsdag 13 januari 2021, klockan 13.00–14.00
    Vikingatidens järnhantering – en bakgrund till nordens medeltida modernisering.
    Gert Magnusson

• Onsdag 10 februari 2021, klockan 13.00–14.00
    Järnet och Sveriges medeltida modernisering.
    Thomas Lindkvist

• Onsdag 10 mars 2021, klockan 13.00–14.00
    Vikingatidens samhälle, riken och järnet – en tillbakablick.
    Torun Zachrisson

• Onsdag 14 april 2021, klockan 13.00–14.00
    Hantverk med järn och andra metaller under vikingatiden, arkeologiska kontexter och lämningar.
    Daniel Sahlén

• Onsdag 12 maj 2021, klockan 13.00–14.00
    Platser, varor, utbyten. Drivkrafter och organisation bakom vikingatidens handelsnätverk i Östersjöområdet.
    Charlotte Hedenstierna-Jonson

Läs mer och anmäl dig till de digitala föreläsningarna på Jernkontorets webbplats.